De Hartenkrant (Paper of Hearths)

"Gaan in de beweging van je hart"

Een paar voorbeelden

Je hebt geen theater meer nodig zeggen Joop en Jessica, maar communicatie via taal blijft altijd van groot belang.

Over kanker

Het is altijd een leuk werk om de dictators om het leven te brengen.

Ter verantwoording:

Nadat in Europa de filosoof Albert Camus kritische levensvragen lanceerde, heb ik mij langere tijd willen verdiepen over zijn persoon. Camus is een zeer geroemde filosoof die in mijn eigen geboortejaar 1957 de Nobelprijs voor Literatuur kreeg. Hij had beide wereldoorlogen in zijn leven van dichtbij meegemaakt. De 1e omdat zijn vader er in was verloren en de 2e omdat hij een belangrijk getuige kon zijn van wat zich toen daadwerkelijk had kunnen voltrekken. Camus werd door een vroeger docent van mij (professor J. Hoogeveen) aangeraden. Zij raadde mij destijds het boek  “De mythe van Sisyphus” aan te schaffen

Deze professor was een groot voorbeeld voor mij.  Haar titel als professor heeft ze nooit willen dragen, maar misschien wel door haar onverbloemde puurheid, openheid en schoonheid en haar voortdurende zoektocht naar meer betekenis van het simpele woordje "kunst", kon zij tot mijn voorbeeld worden.

Haar passie "door te willen geven" was haar op het lijf geschreven. Zij heeft mij doen laten kennismaken met verschillende mensen uit de communicatiewereld. Dit waren o.a. Leontien Ceulemans en Rick Zaal.  Leontien maakte met ons een1e kunstkrant en hielp mee een link met het concervatorium te maken. Rick Zaal liet ons kijken naar zijn zo benoemde radio-kunst van het programma Borat en stimuleerde ons interviews af te nemen.

After the philosopher Albert Camus launched critical life questions in Europe, I wanted to study his person for a longer period of time. Camus is a highly acclaimed philosopher who was awarded the Nobel Prize in Literature in 1957 in my own year of birth. He had experienced both world wars up close in his life. The 1st because his father was lost in it and the 2nd because he could be an important witness of what could actually have happened then. Camus was recommended by a former teacher of mine (professor J. Hoogeveen). At the time she advised me to purchase the book “The Myth of Sisyphus”

This professor was a great example to me. She never wanted to bear her title as professor, but perhaps because of her unvarnished purity, openness and beauty and her continuous search for more meaning of the simple word "art", she could become my example.

Her passion "to pass on" was made for her. She introduced me to different people from the communication world. These were, among others, Leontien Ceulemans and Rick Zaal. Leontien made a 1st art newspaper with us and helped establish a link with the conservatory. Rick Zaal showed us his so-called radio art from the Borat program and encouraged us to conduct interviews.

Toen ik in 2003 met het idee kwam om een krant uit te gaan geven (de Hartenkrant), zocht ik opnieuw contact met docent uit Deventer  Jacqueline Hoogeveen . Haar vader was haar ooit tot goed voorbeeld geweest door het doen van ziekenbezoeken via een zogeheten Hartenkapel in de buurt van Deventer. Toen ik haar vertelde van de hartenkrant die ik toen net had uitgegeven, was zij hier toevallig net mee begonnen. Jacqueline  adviseerde mij destijds  om Hans van Manen als mijn eindexamengecommiteerde te vragen.  Hans van Manen was een bekend Nederlandse choreograaf,  maar die zich ook veelvuldig bezig hield met de andere kunstwerelden. Ik had een afspraak met deze Hans gemaakt, maar uiteindelijk moest ik onze afspraak helaas door een verkeerde datum toch weer afzeggen. Hals over kop moest ik toen een ander vinden en medestudent Fred Kolman adviseerde me toen iemand waar ik zelf nog nooit van gehoord had, maar die volgens hem ook een grote veelzijdigheid zou hebben en dan bekend zou zijn bij de Nederlandse televisie. Dit was een zekere Klaas Rusticus en hij is het uiteindelijk geworden.

Nog even iets meer  over Albert Camus

When I came up with the idea in 2003 to publish a newspaper (the Hartenkrant), I contacted the Deventer teacher Jacqueline Hoogeveen again. Her father had once served as a good example for her by making visits to the sick through a so-called Heart Chapel near Deventer. When I told her about the heart paper I had just published, she happened to have just started doing this. At the time, Jacqueline advised me to ask Hans van Manen as my final exam candidate. Hans van Manen was a well-known Dutch choreographer, but who was also frequently involved in other art worlds. I had made an appointment with this Hans, but in the end I had to cancel our appointment due to the wrong date. I had to find someone else in a hurry and fellow student Fred Kolman then advised me someone I had never heard of myself, but who according to him would also have great versatility and would then be known on Dutch television. This was a certain Klaas Rusticus and he eventually became.

Camus wordt over het algemeen gezien als de grondlegger van het absurdisme, een filosofie die gerelateerd is aan het existentialisme. Volgens het absurdisme zijn mensen fundamenteel irrationeel en is het menselijk lijden het resultaat van vergeefse pogingen door individuen om rede of betekenis in een redeloos en zwijgend universum te vinden. Camus beweerde dat de enige ware filosofische vraag die van zelfmoord was.

Het levenslicht als een mooie kleur te mogen en te kunnen aanschouwen is daarbij onontbeerlijk. Als sterfelijke wezens zullen we niet in staat kunnen zijn om alles met ons verstand te omvatten en kunnen we slechts kijken naar belangrijke voorbeelden die voor ons persoonlijk konden doen gelden.

 

Hans de Groot  (Beeldend Kunstenaar)

Camus is generally seen as the founder of absurdism, a philosophy related to existentialism. According to absurdism, human beings are fundamentally irrational and human suffering is the result of futile attempts by individuals to find reason or meaning in an unreasonable and silent universe. Camus argued that the only true philosophical question was that of suicide.

To be able to and to see the light of life as a beautiful color is indispensable. As mortals, we will not be able to comprehend everything with our minds and can only look at important examples that could apply to us personally.

 

Hans de Groot (Visual Artist)